Fritanke Fritanke
Kundvagn (0)
Till Kassan
Din kundvagn är tom

Lidande och Läkedom nominerad till årets fackbok

Lidande__Lakedom_I__II_omslagLidande__Lakedom_I__II_omslag-2Den 10 november tillkännagavs de böcker som nominerats till Stora fackbokspriset 2015. Bland de sex titlar som valts ut finns Nils Uddenbergs storverk om medicinens historia, Lidande och läkedom, utgiven på Fri Tanke förlag. Vinnare meddelas den 27 november och prisutdelning sker den 9 december.

Stora fackbokspriset är Sveriges största fackbokspris och utdelas av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål. Priset belönar böcker som tillhör och stärker bildningsvärlden.

Människorna har alltid sökt undkomma sjukdom och lidande. I två rikt illustrerade böcker skildras den västerländska läkekonstens utveckling från äldsta tider till 1900-talets mitt.

Nils Uddenberg är utbildad till läkare och har under de senaste trettio åren verkat som forskare och författare i gränsområdet Pressfoto Uddenberg LoRes webb - C Sturmarkmellan medicin, biologi och humaniora. Sedan år 2000 har han professors namn och år 2003 vann han Augustpriset i fackbokklassen för ett verk om biologins vetenskapshistoria.

I Lidande och läkedom ger han en bred översikt över medicinens teoretiska och praktiska utveckling. Läsaren får möta både förhärjande farsoter, egendomliga behandlingar och en rad av de fascinerade gestalter – både svenskar och andra – som verkat inom medicinens område. Arbetet är den första översikt över sjukvårdens historia som publicerats på svenska sedan 1940-talet och kan läsas även utan medicinska förkunskaper.

För mer information, recensionsexemplar eller intervjuförfrågan, kontakta:
Emma Ulvaeus, Fri Tanke, e-post: emma@fritanke.se, Tel: 08 411 14 60