CHARMKVARK

NEJ TACK TILL MIN DEADBOT!

Att någon efter min död skulle chatta med en AI-version av mig ger mig kalla kårar.

I AMERIKANSKA RÄTTEGÅNGAR får brottsoffer och deras familjer chansen att framföra ett victim impact statement, alltså en beskrivning av hur brottet påverkat och förändrat deras liv. De får en möjlighet att vända sig direkt till gärningsmannen, vilket kan skapa starka reaktioner från alla sidor. I maj 2025 var det Chris Pelkeys tur att berätta hur han kände inför sin mördare. Det var första gången en domstol i Arizona lät en AI-kopia av en död person uttala sig.

Chris sköts med fyra skott och avled efter ett trafikbråk 2021. Systern Stacey höll ett eget anförande under rättegången, men bestämde sig också för att ge Chris chansen att prata. Med hjälp av fotografier och ett gammalt ljudklipp av hans röst skapade hon och hennes man en AI-kopia av  brodern. Manuset skrev hon utifrån vad hon trodde att han skulle ha sagt, inte vad hon själv ville säga. AI-Chris sa bland annat att han tror på förlåtelse och att om han och mördaren mötts på ett annat vis, hade de kanske blivit vänner.

Domaren i målet utbrast ”Jag älskade den där AI:n” och dömde Gabriel Horcasitas till ett hårdare straff än vad åklagaren föreslagit. Utanför rättssalen blev reaktionen mindre kärleksfull. På Staceys YouTubekonto har hon laddat upp sin brors AI-tal, och jag skrollar länge utan att hitta en enda positiv kommentar. Folk kallar det ”digital nekromanti” och påpekar det olämpliga i att lägga ord i munnen på någon när en rättsprocess pågår.

DET FICK MIG ATT fundera över min egen inställning. Jag har alltid sagt att det är fritt plock på mina organ när jag är död. När mitt hjärta tystnat spelar det mig ingen roll om kroppen går till forskning eller fylls med fyrverkerier och rullas in som en dundrande pausunderhållning i en korpmatch. Jag är alltså inte särskilt sentimental inför mitt döda jag – eller jag var inte det, tills jag började läsa om deadbots.

Deadbots är AI-tjänster som återskapar döda, genom att man laddar upp SMS-konversationer, brev, videor och så vidare. Man kan chatta med sin döda mor eller få fina brev från sin bortgångne make. Jag förstår verkligen den terapeutiska poängen, men tanken på att någon skulle chatta med en AI-version av mig ger mig kalla kårar.

I donationsregistret finns mitt namn med, det var ett aktivt val jag tog för många år sedan. Men än finns inget sätt för mig att tacka vare sig ja eller nej till att bli ett AI-spöke. Juridiken har halkat efter i takt med att utvecklingen stormar fram. Men här vill jag göra ett medskick till min bror: om jag blir skjuten till döds av någon, kommer jag absolut inte att vilja förlåta denne. Ska något AI-genereras är det mina båda långfingrar rakt upp.

Ta del av samtalet! Bli prenumerant och
få Sans direkt hem i brevlådan.