Människan och maskinen: Om schack, datorer och Artificiell Intelligens

Detaljer
Datum
28.10.23
Tidpunkt
13.30
Beskrivning
Föredrag & workshop
Plats
Adress: Biocaféet, plan 2, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm

Fritt inträde

Om evenemanget

Lördagen den 28 oktober kl.13.30-15.30 hålls ett föredrag och en workshop om hur människan, datorn och AI:n närmar sig och spelar schack. Platsen är kaféet på andra våningen i Kulturhuset.

Schack har från allra första början varit det perfekta testområdet för den digitala utvecklingen. När Alan Turing kom med sina revolutionerande idéer både när det gäller datorer och artificiell intelligens använde han schack som utgångspunkt för att göra sina beräkningar, och där efter började kapplöpningen om att förverkliga den process han startade.  År 1997 vann superdatorn Deep Blue en match mot världsmästaren Garry Kasparov, vilket anses vara en milstolpe för den digitala utvekclignen och 2017 skedde en ny då DeepMind presenterade AlphaZero, en AI som på fyra timmar gick från att lära sig reglerna till att slå världens ledande schackdator i en match över 100 partier.

Eventet inleds med att Christer Sturmark ge en historisk översikt över AI:ns bakgrund och utveckling. Därefter ger schackmästaren Jesper Hall en presentation över hur en människa, en dator och en AI närmar sig, lär sig och spelar schack. Till sist får publiken möjlighet att spela mot en mästare, en dator respektive en AI under pedagogisk kommentering.

Eventet är ett samarbete mellan Stockholms schackförbund, Kulturhuset Stadsteatern och Fri tanke förlag.

Mellan kl.11.30 – 13.30 finns det även möjlighet att pröva på att spela en riktig schackturnering, men det går också bra  att spela fritt och/eller få instruktion av några av Sveriges främsta schackinstruktörer.

Länk till eventsidan på facebook här

Läs mer om detta på Kulturhuset Stadsteaterns hemsida här!