Pris till lanseringskampanj för Fuglesangs barnböcker

Snart lanseras Christer Fuglesangs fjärde barnbok. Här kan du se en videopresentation av vårt lanseringssamarbete med PR byrån Wendelfalck.

Guld till Wenderfalck i IPRA

I den för tävlingen prestigefyllda kategorin ”Digital Media Relations” fick Wendelfalck förstapriset för denna kampanj, ett projekt som genomförts tillsammans med Sveriges enda astronaut Christer Fuglesang och Fri Tanke förlag. Konkurrensen i kategorin var ovanligt hård i år och fler än 300 bidrag från hela världen tävlade om en utmärkelse.

Projektet syftade till att väcka barns vetenskapliga intresse genom att uppmana dem att ställa frågor till rymden och till eventuella utomjordingar. Samtliga frågor skickades sedan ut i rymden med hjälp av SSC (Svenska Rymdaktiebolaget). Frågekampanjen var steg två i ett samarbete mellan PR-byrån Wenderfalck och Christer Fuglesang, som inleddes under hösten 2012 i samband med lanseringen av Vattenvärlden, den tredje barnboken i serien om Markus och Mariana och farbror Albert.

Tidigare i höst belönades kampanjen även med ett guld och ett silver i PR-tävlingen Stevie Awards 2013 i kategorin Communications or PR Campaign/Program of the Year – Low Budget och Communications or PR Campaign/Program of the Year – Public Service – Europe.