En begränsad fri vilja
Av: Per Bauhn
Den tyske filosofen Arthur Schopenhauer (1788–1860) hävdade att även om vi kan göra vad vi vill, så kan vi inte vilja vad vi vill. Vad vi vill har formats av externa faktorer, som ärvda anlag och temperament, eller av tillfälligheter som vid vilken historisk tidpunkt vi lever, vilken samhällelig kultur vi lever i, och så vidare. Ytterst förefaller alltså viljan att vila på ofri grund, och att tro på en fri vilja är närmast att betrakta som uttryck för bristande självinsikt.
Den som argumenterar för att vi inte har någon som helst fri vilja verkar emellertid göra något som strider mot den ståndpunkt hen själv framför. För om det inte finns någon fri vilja, tjänar det inte något till att argumentera. Poängen med att argumentera är ju att övertyga en meningsmotståndare om att denne borde ändra uppfattning. Detta förutsätter att meningsmotståndaren har åtminstone så mycket fri vilja att hen kan ta ställning till det som sägs och sedan välja att ändra eller behålla sin ursprungliga ståndpunkt.
Men om vi inte har någon fri vilja, kan vi inte välja att låta oss påverkas av någons argument. Och personen som framför argumentet kan inte heller hävda att hen har valt att tro på det (till exempel därför att det är det mest rationella av flera tänkbara argument), eftersom också det skulle antyda närvaron av en fri vilja. Att argumentera för att den fria viljan inte finns är, som filosofen Ingvar Johansson påpekar i sin nyutkomna bok Den fria viljan och evolutionen, att göra sig skyldig till en performativ motsägelse – det vill säga en motsägelse mellan vad man säger och vad man faktiskt gör.
INGVAR JOHANSSON förnekar inte att vad vi vill kan begränsas av behov och begär och andra omständigheter som vi själva inte har valt. Han är noga med att understryka att det han vill försvara är »en begränsad fri vilja«, i betydelsen att »en viss viljas innehåll kan härbärgera en liten bit som inte är underlagd deterministiska och indeterministiska lagar«. Vad Johansson är ute efter är alltså närmast att vederlägga den negativa tesen att det inte alls finns någon fri vilja.
Ett led i hans argumentering handlar om att framhålla skillnaden mellan förstapersons-och tredjepersonsperspektiv på medvetandefenomen. En sömnforskare kan till exempel påstå att hen i en kamerastudie kan »se« mina drömmar i form av bilder som visar hur olika delar av min hjärna aktiveras under olika faser av min sömn. Men studien har bara påvisat hjärnaktivitet i anslutning till mina drömmar. Bara jag vet vad mina drömmar handlade om, vilka äventyr eller romantiska förvecklingar som utspelades i dem. Endast i ett förstapersonsperspektiv kan vi ha kunskap om innehållet i de medvetandefenomen som utspelas i våra hjärnor. Detta blir relevant för frågan om viljans frihet, eftersom en förklaring av våra val i enbart externa termer – till exempel utifrån antaganden om hjärnans kemi eller våra nedärvda anlag – inte kan vara en uttömmande beskrivning.
Här gäller det, som Ingvar Johansson påpekar, att vara noga med vad det är vi hävdar. Det handlar inte om att förneka att medvetandefenomen är beroende av fysiska förutsättningar. Utan en hjärna har vi inga drömmar, tankar, känslor eller viljeattityder. Men vad man bör avvisa är en reduktionism som gör gällande att medvetandefenomen inte är något annat än neurologiska processer.
Som alternativ till reduktionism föreslår Johansson en mer komplex bild av människan, inspirerad av Aristoteles. Liksom Aristoteles tänkte sig att form och materia följs åt i tingen, så vill Johansson att vi tänker oss människan som sammansatt av vissa förmågor och dessa förmågors fysiska förutsättningar. Men förmågorna ska inte reduceras till sina fysiska förutsättningar – tänkandet ska inte reduceras till hjärnan, elektriska impulser eller signalsubstanser.
Till de mänskliga förmågorna hör att vara ändamålsorsaker, det vill säga att kunna åstadkomma förändringar hos sig själv eller i omvärlden utifrån mål som man har givit sig själv. Det är här den fria viljan kommer in i bilden. Efter att ha vuxit upp och lämnat barndomen bakom sig kan människor, enligt Johansson, »med hjälp av sitt tänkande fritt fatta beslut om vissa saker de vill göra«.
HÄR INFINNER sig en fråga om hur omfattande vår viljefrihet är. Ingvar Johansson skriver att vi ställs inför »givna målsökande impulser« avseende sådant som »lustupplevelser, mat, sex, skydd, aktivitet och bekräftelse«. Om dessa »givna« impulser hade varit allenarådande, hade vår frihet varit begränsad i motsvarande grad, ungefär som på en restaurang där menyn begränsar våra valmöjligheter. Men Johansson tänker sig att vi också kan hysa »egoismoberoende impulser«, vilka motiverar oss att prioritera annat än det egenintresse som främjas av de »givna« impulserna. Så hur går det till när vi väljer icke-egoistiska mål? Handlar det om att en osjälvisk impuls slår ut en självisk impuls? Eller är det tvärtom den egenintresserade impulsen att söka bekräftelse som får oss att lägga band på vår själviskhet i hopp om bättre social status? För att bevara idén om viljans frihet får hur som helst impulserna inte vara alltför starka – det måste finnas utrymme för oss att ta ett steg tillbaka och överväga varför förverkligandet av en viss impuls bör göras till vårt mål. Ingvar Johansson har levererat ett originellt bidrag till diskussionen om den fria viljan. Hans argument är värdefullt inte minst för att det utmanar en utbredd konsensus bland såväl filosofer som naturvetare om att det inte finns något sådant som en fri vilja. Samtidigt undviker Johansson att göra gemensam sak med dem som av moraliska eller religiösa skäl vill hävda en fri vilja helt enkelt därför att deras övertygelser fordrar en sådan vilja. Hans argument är alltigenom sekulärt och fullt förenligt med grundläggande antaganden inom kosmologi och evolutionsbiologi. Ingvar Johanssons bok kan varmt rekommenderas till alla med intresse för den fria viljans problem.
Ta del av samtalet! Bli prenumerant och
få Sans direkt hem i brevlådan.