Artiklar
Nej till jämställdhet och kvinnofrid
Sans nr 1 2014
I sin iver att verka för mångkulturalism blir många debattörer kulturrelativister som försvarar hederskultur och våld.
Jesusforskning under falsk flagg
Sans nr 1 2014
Forskningen om ”den historiske Jesus” kallar sig vetenskaplig, men den använder inte historievetenskaplig metod. Den konstruerar egna ”kriterier” och staplar trosvissa gissningar på varandra. Trots det accepteras den numera både i akademiska läroböcker och på universitetskurser.
Därför skrev jag ”Den själviska genen”
Sans nr 4 2013
Det fanns två bakomliggande faktorer – den spridda missuppfattningen om gruppurval och regeringens beslut om ransonering av elektricitet.
Myers-Briggs: Ett kritiserat personlighetstest
Sans nr 4 2013
Förespråkarna för ett av marknadens vanligaste personlighetstest, Myers-Briggs, menar att det är användbart för självkännedom och personlig utveckling. Kritikerna hävdar i stället att det både saknar validitet och är meningslöst som instrument för urval av arbetssökande.
Vildarna i St. Louis
Sans nr 4 2013
Under världsutställningen i St. Louis år 1904 visades den vite mannens ”primitiva” motsvarigheter upp för att bekräfta den västcentrerade världsbilden.
Mästerligt av Dennett
Sans nr 4 2013
Och äntligen lyckas han förklara hur han ser på den fria viljan.
När läroplanen är skriven av antikrist
Sans nr 3 2013
Laboraskolan i småländska Nyby drivs av den slutna kristna rörelsen Plymouthbröderna. Den tidigare rektorn John Blomster berättar här om sitt
samarbete med en mycket annorlunda gren av kristendomen. Av Daniel Nord.
Tala med henne
Sans nr 3 2013
Kvinnliga muslimers röster hörs sällan i islamdebatten. Talar sekulära feminister över huvudet på dem de säger sig försvara? Borde kritikerna av religiös sexism tiga still så länge muslimska kvinnor inte själva gör sig hörda? Sara Larsson granskar denna postkoloniala inställning i ljuset av en ny bok där just kvinnors ord om tro och liv är utgångspunkten.
Kejsarens nya läkemedel
Sans nr 3 2013
Placebo är patientens, läkarens och läkemedelsföretagens bästa vän.
Vi vet vad du köper!
Sans nr 3 2013
Med hjälp av neuromarknadsföring kan reklammakare se i konsumenternas hjärnor vilka säljargument som fungerar. Ett bokutdrag ur Lone Franks Neurorevolutionen.