Rymdresan som interaktiv läsupplevelse

Imitera.

Sverige första astronaut Christer Fuglesang har sedan 2010 skrivit sex barnböcker där sagan möter fakta i vetenskapsäventyr. Den första boken i serien, Rymdresan, filmatiserades förra året och nu kommer en plattform där barnen kan interagera med karaktärerna i boken och svara på frågor.

Med tekniken Augmented Reality (AR), ger Imitera böcker nytt liv på plattformen “Pop-In & Play” genom att förvandla bilder i dem till “magiska fönster”. Via dessa magiska fönster kan läsaren ha en dialog med karaktärerna i böckerna och svara på frågor, vars svar finns i texterna, och på så sätt motivera till läsning. Med Imiteras plattform utökas och förlängs intresset för en bok, eftersom läsaren får poäng beroende på hur de svarar på frågorna, men kan gå tillbaka efter ett kapitel och förbättra sina resultat.

Jag tycker det här är en jättekul idé och effekten när bilderna kommer till liv är magisk! Det är fascinerande att man kan väva ihop gammalt och nytt på det här sättet, säger Christer Fuglesang.

Nöjesläsningen och läsförståelsen minskar bland barn och unga. Det senaste decenniet har användningen av sociala medier ökat till omkring fyra timmar per dag samtidigt som läsningen försakats. “Pop-In & Play” kan vara ett sätt att möta barnen och kombinera traditionell läsning med en digital upplevelse.

Det här är ett perfekt komplement för föräldrar som vill motivera sina barn till läsning. Det räckte med att se prototypen av den här plattformen för att vi skulle vilja vara med på det här projektet, säger Christer Sturmark, VD och bokförläggare på Fri Tanke.

Böcker